Serwis samochodowy

Chorzów - Profesjonalny warsztat w Twojej okolicy

Menu

Klimatyzacja

W naszym serwisie zajmujemy się kompleksową obsługą klimatyzacji, posiadamy profesjonalny i markowy sprzęt do jej serwisowania i naprawy oraz systematycznie pogłębiamy wiedzę na temat najnowszych metod obsługi i naprawy. 

Klimatyzacja w samochodzie jest przede wszystkim po to, aby podróżować komfortowo i co za tym idzie, bezpiecznie.

Kierowca, który podróżuje w optymalnych dla siebie warunkach zdecydowanie słabiej odczuwa zmęczenie, czyli jego reakcje psychotechniczne są na najwyższym dla jego możliwości poziomie. Pamiętajmy więc o tym, że jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale pasażerów i innych użytkowników drogi. Zasada działania polega na cyklicznej zmianie ciśnienia i stanu skupienia (ciecz-gaz) czynnika chłodniczego( najczęściej R134a). Rezultatem tego jest zmiana jego temperatury ( dochodzącej do 0*C), dzięki czemu mamy do dyspozycji szeroki zakres temperaturowy do wywołania we wnętrzu samochodu.

Skupmy się nad powodami konieczności serwisowania układu klimatyzacji. Czynnik chłodniczy znajdujący się w zamkniętym układzie w odpowiedniej ilość jest podstawą prawidłowo działającej klimatyzacji. Układ ten jednak nie jest szczelny w 100%, a ubytki czynnika powodują ze klimatyzacja przestaje działać w pełni wydajnie. Poszczególnie elementy, a zwłaszcza kompresor, działają na "podwyższonych obrotach" skracając ich żywotność, zwiększając obciążenie silnika podnosimy średnie spalanie, czyli w rezultacie tracimy pieniądze. Wiąże się to również z pogorszeniem smarowania całego układu ( kompresor znowu cierpi najbardziej), ponieważ czynnik chłodniczy jest również nośnikiem oleju. Przez nieszczelności w tym układzie z jednej strony ubywa nam czynnika a z drugiej przybywa wilgoci, czyli wody. O tym że olej jest lepszym smarowidłem od wody chyba nie trzeba nikogo długo przekonywać. W układzie występuje filtr-osuszacz, ale jego zdolności absorbcji wilgoci są niewielkie, dlatego też i ten filtr należy co kilka lat wymieniać. O czym niewielu właścicieli pojazdów wie, a nawet jeśli to i tak bardzo niechętnie się na to decydują, bo mało kto chce coś wymieniać skoro działa wszystko teoretycznie dobrze.

Zjawisko opisane powyżej dotyczy tak samo pojazdów nowych jak i starszych. Taka jest specyfika tego układu i po prostu trzeba go serwisować ( nawiasem mówiąc w nowszych samochodach problem jest większy niż w starszych, bo o jakości nowych produktów przekonujemy się każdego dnia w życiu codziennym). Zaniedbując ten układ narażamy go na awarię i często drogą naprawę. Np. zatarty kompresor wiąże się z wymianą prawie wszystkich elementów układu oraz jego przeczyszczaniem, koszty szacują się zazwyczaj na kilka tysiącach złotych.

Wspomniana wilgoć sprawia nam również problem na zewnątrz układu, pojawia się ona w okolicach parownika we wnętrzu kabiny kierowcy. Dochodzi tam do podobnego zjawiska jak na butelce zimnego napoju postawionego na stole w ciepły dzień- skrapla się po niej woda. W tym obszarze pojawiają grzyby, bakterie i inne niebezpieczne mikroorganizmy. Wraz ze strumieniem powietrza, te powstające na parowniku chorobowe zarodniki, mogą zostać przeniesione do wnętrza pojazdu i powodować u pasażerów złe samopoczucie oraz wywoływać alergiczne reakcje. Dodatkowo, powstałe mikroorganizmy ulegają gniciu, powodując nieświeży zapach. Dlatego też niezbędna jest okresowa dezynfekcja. Jeśli dbamy o nasze zdrowie i pasażerów to powinniśmy to robić raz do roku lub co 15000km. W dobie "epidemii alergii" i wszechobecnej chemii warto zadbać o to by coś co ma nam służyć nie działało na szkodę naszemu zdrowiu.

Podstawowym i jednym z najlepszych urządzeń do walki z tymi "pasażerami na gapę" jest generator ozonu. Zasada działania polega na jonizacji powietrza atmosferycznego, powstały wolny atom tlenu łączy się z atomami grzybów, bakterii itp. utlenia się i ten sposób je niszczy. Ozon nie kryje nieprzyjemnych zapachów, ozon je usuwa. Regularna dezynfekcja zapobiega powstawaniu tego rodzaju mikroflory i mikrofauny, a zaniedbanie wiąże się koniecznością wyciągnięcia parownika z wnętrza pojazdu i usuwaniu zanieczyszczeń w sposób mechaniczny (wysokie koszty często związane z demontażem deski rozdzielczej).

Serwis klimatyzacji polega na:

  •     Odzyskaniu czynnika z układu i uzyskanie informacji o jego ilości
  •     Wytworzeniu próżni w układzie, oczyszczeniu i osuszeniu układu
  •     Sprawdzeniu szczelności układu
  •     Dodanie nowego oleju sprężarkowego
  •     Napełnieniu układu odpowiednią ilością czynnika

Dezynfekcja klimatyzacji polega na:

  •     Wymianie filtra kabinowego (przeciwpyłowego)
  •     Ozonowaniu wnętrza kabiny samochodu
  •     Usunięciu nieprzyjemnych zapachów oraz grzybów, plaeśni, wirusów itp.
  •     Solidnym wietrzeniu samochodu
  •     Opcjonalnym nadaniu przyjemnego zapachu innym środkiem odgrzybiającym (np. w sprayu)